ثواب زائر قبر حسين عليه السلام:
روايت شده هست كه حضرت خاتم الانبياء (ص ) درون خانـه عايشـه بود، زیارت قبول زاعر امام رضا حسين عليه السلام آمد، عايشـه خواست مانع شود، رسول خدا(ص ) جريان آتيه حسين عليه السلام و مقامات او و زائرش را ذكر مى فرمايد: زیارت قبول زاعر امام رضا كه حسين عليه السلام درون زمين كربلا كشته و مدفون مى گردد، هركس او را زيارت كند ثواب يك حجّ و يك عمره من بـه او داده مى شود، عايشـه تعجّب كرد و گفت : ثواب حجّ و عمره شما!
فرمود: بلى ثواب دو حجّ و دو عمره من .
باز عايشـه تعجّب كرد! و رسول خدا(ص ) فرمود ثواب سه حجّ و سه عمره من .
همينطور زياد فرمود، كه درون روايت چنين هست ثواب نود حجّ و نود عمره رسول خدا (ص ) براى زائر قبر حسين عليه السلام هست .
البته از اين حجّ و عمره که تا نود با اعتبار حال و معرفت و محبّت زائر قبر حسين عليه السلام هست ، با چه علاقه اى رو بـه قبر حسين عليه السلام رفته هست .
و نيز فرمودند چنين ثوابهاى عظيمى كه براى زيارت كننده قبر حسين عليه السلام هست موجب دلشادى من گرديد. زیارت قبول زاعر امام رضا (1)

 

جوار امام حسين عليه السلام بهتر از بهشت
اگر كسى از گناهان مى ترسد و نمى داند كه آيا توبه اش پذيرفته شده هست يا خير؟ رسول خدا (ص ) وعده فرموده هست كه زوّار قبر حسين عليه السلام و عزادارانش را تنـها نگذارد، درون وحشتها و ظلمتها از آنان فرياد رسى بفرمايد.
در صحراى محشر كه هر كس سر گرم خودش مى باشد عدّه اى درون جوار امام حسين عليه السلام زير سايه عرش رحمتند، بـه قدرى از مجالست با امام حسين عليه السلام مأ نوسند و لذّت ميبرند كه وقتى حوريان از بهشت برايشان پيغام مى فرستند كه ما منتظر شمائيم ، چرا نمى آئيد پاسخ مى دهند ما لذّت مجلس امام حسين عليه السلام را بـه مصاحبت با شما ترجيح ميدهيم .
راستى كه جاى اميدوارى هست بقول شيخ شوشترى اگر مقام ما بـه حدّى نرسيده باشد كه درون اوّل محشر نزد امام حسين (ع ) زير سايه عرش باشيم اميدواريم كه درون چاله و ظلمتكده جهنّم هم نباشيم پيغمبر ما نجات دهد.

 

زیـارت کربلا معادل ثواب احیـای هزار شب قدر

امام صادق عليه السلام مى فرمايد: كه هر كس يك روز درون خدمت حضرت سيّد الشّهداء عليه السلام بـه سر برد ( يعنى درون تربت كربلا، جايى كه خون ابا عبداللّه الحسين عليه السلام و ياران و فرزندانش ظلما ريخته شد) درون نامـه اعمال او ثواب احياء هزار شب قدر نوشته مى شود.(2)

 

مباهات خدا بر زائر كربلا
از ذريح محاربى منقول هست كه گفت : بـه حضرت امام جعفر صادق (ع ) شكايت كردم آنچه بـه من مى رسد از قوم و فرزندان من هر گاه بـه ايشان نقل مى كنيم ثواب زيارت قبر حضرت امام حسين (ع ) را تكذيب من مى كنند و مى گويند:
تو دروغ مى بندى بر امام جعفر (ع ) حضرت فرمود: اى ذريح ! بگذار مردم را كه بـه هر جا كه خواهند بروند.
والله ، كه حق تعالى مباهات مى كند بـه زايران حضرت امام حسين (ع ) و آنـها كه از راه هاى دور بـه زيارت آن حضرت مى روند، با ملائكه مقرّبين و حاملان عرش خود حتّى آنكه مى فرمايد بـه ايشان كه : آيا نمى بينيد زيارت كنندگان قبر حسين بن على (ع ) را كه آمده اند با نـهايت شوق بـه سوى آن حضرت و به سوى فاطمـه زهرا(س ).
به عزّت و جلال و عظمت خود سوگند مى خورم كه : واجب گردانم براى ايشان كرامت خود را كه ايشان را گرامى دارم و داخل گردانم ايشان را درون بهشتى كه مـهيّاكرده ام براى دوستان خود پيغمبران و رسولان خود.
اى ملائكه من ! اينـها زيارت كنندگان حسين اند كه محبوب محمّد (ص ) هست كه او پيغمبر و حبيب من است
و هر كه مرا دوست مى دارد حبيب مرا دوست مى دارد و هر كه حبيب مرادوست مى دارد محبوب او را دوست مى دارد.
و هر كه حبيب مرا يا محبوب او را دشمن مى دارد بر من لازم هست كه او را بـه بدترين عذاب هاى خود عذاب كنم و به آتش خود او را بسوزانم . زیارت قبول زاعر امام رضا و جهنّم را جايگاه او گردانم و او را عذاب كنم كه هيچ يك از عالميان را عذاب نكرده باشم .(3)

همراهی زائر امام توسط ملائکه

از حضرت امام جعفر صادق (ع ) منقول هست كه : چون شخصى از خانـه خود بيرون آيد بـه عزم زيارت حضرت امام حسين (ع ) بـه سوى كربلا مشايعت كنند او را از هفتصد ملك از بالاى سر او و زير پاى او از جانب راست و چپ و پيش رو و پشت سر او که تا او را بـه اهلش برسانند. بعد چون زيارت كند آن حضرت را ندا كند او را منادى كه : (گناهانت آمرزيده شد بعد ‍ از سر گير عمل را).
پس با او برمى گردند آن ملائكه که تا داخل خانـه خود شود. بعد به او مى گويند كه : (تو را بـه خدا سپرديم ).
پس پيوسته بـه زيارت او مى آيند که تا روز مردن او وبعد از مرگ او، هر روز. و زيارت مى كنند حضرت امام حسين (ع ) را و ثوابش از آن مرد هست .(4)

 

فضيلت زيارت كربلا
عبداللّه ابن حماد نقل مى كند: روزى امام صادق (ع ) بـه من فرمود:
اى حماد نزد شما فضيلتى هست كه مثل آن بـه احدى داده نشده هست . و گمان ندارم آن چنان كه بايد آن را بشناسيد و بر او محافظت نمائيد! و قيام بـه حقّ آن كنيد. و از براى آن فضيلت اهلى هست كه ايشان را براى آن كار نام اند، و به ايشان توفيق عطاء كرده اند، و اين رحمتى هست كه خداوند تعالى بـه ايشان بخشيده هست .
پرسيدم : آن فضيلت كه نام برديد و وصف نموديد كدام هست ؟
فرمود: زيارت جدّم حضرت امام حسين (ع ) هست . زيرا كه او غريب هست و درون زمين غريب مدفون شده هست .
هر كه بـه زيارت او مى رود، بر او برمى گريد. و هر كه بـه زيارت او نمى رود، بر مصيبت او اندوهناك مى باشد و دلش مى سوزد. هر كه او را بـه ياد مى آورد ترحّم مى كند.
و هر كه نظر كند بـه سوى قبر پسرش درون پائين پاى او، درون بيابانى كه خويشى و دوستى نزد او نيست و حق او را غصب كردند، و جمع شدند جمعى از كافران و مرتدّان از دين ، و ياورى يكديگر كردند که تا او را كشتند، درون بيابانى دفن نكرده انداختند، و منع كردند از او آب فراتى كه سگان مى خوردند، و ضايع كردند حق رسول خدا (ص ) را، و وصيّتى كه درون حقّ او و اهل بيتش ‍ كرده بود.
پس او مدفون گرديد، جفا يافته درون ميان قبرهاى خويشان و شيعيان خود. هر كه نزد او مى رود، وحشت مى يابد از تنـهائى او، و دورى از جدّ بزرگوارش . و در منزلى افتاده هست كه نمى رود نزد او مگر كسى كه خدا دلش را بـه ايمان امتحان كرده هست ، و حقّ ما را بـه او شناسانده باشد.
پس گفتم : فداى تو شوم من مى رفتم بـه زيارت آن حضرت ، که تا آنكه مبتلا شدم بـه خدمت خليفه و حفظ اموال او و من نزد ايشان مشـهور شده ام . لهذا درون اين ولا از براى تقيّه ترك كرده ام و من مى دانم كه زيارت آن حضرت ثواب بسيارى دارد.
فرمود كه : (مى دانى كه كسى كه بـه زيارت آن حضرت ميرود چه فضيلت دارد و او را نزد ما چه نيكى ها هست ؟!).
گفتم : نـه .
فرمود كه : (امّا فضيلت زيارت كننده او: بعد مباهات مى كنند بـه او ملايكه آسمان ها و امّا آنچه نزد مابراى او هست بعد ترحّم مى كنيم براى او هر صبح و شام ).
وبه تحقيق كه خبر داد مرا پدرم كه : روضه آن حضرت از روزى كه مدفون شده هست هرگزخالى نبوده هست از كسى كه صلوات فرستد بر او از ملائكه يا جنيّان يا آدميان يا وحشيان صحرا. و هيچ چيز نيست مگر آرزوى حال زيارت كننده آن حضرت مى كند و خود را از براى بركت بر او مى مالد و به نظر كردن بـه سوى او اميد خبر مى دارد براى آنكه بركت يافته هست به نظر كردن بـه سوى قبر آن حضرت .
بعداز آن فرمودكه :
(شنيده ام كه قومى از نواحى كوفه و غير ايشان مى روند نزد قبر آن حضرت و زنان مى روند و ندبه و نوحه مى كنند درون نيمـه ماه شعبان بعد بعضى قرآن مى خوانند و بعضى قصّه هاى جانسوز آن حضرت را ذكر مى كنند و بعضى مرثيه مى خوانند؟).
گفتم : بلى فداى تو شوم ديدم بعضى از اينـهايى كه مى فرمائى .
فرمودكه : (حمد و سپاس خداوندى را كه درون ميان مردم جمعى را مقّرر فرموده هست كه مى آيند بـه سوى ما و ما را مدح مى كنند و مرثيه از براى مصيبت ما مى گويند و مى خوانند. و دشمن ما گردانيده هست كسانى را كه طعن كنند بر آنـها از خويشان و غير ايشان و استهزاءكنند بر ايشان و قبيح شمارند كردار ايشان را).(5)

 

پی نوشتها :

1-     سيّد الشـهداء ص 227 .

2-     بحار الانوار ج 10 ص 86.

3-     كامل الزيارت ص 143 بحارالانوار ج 101 ص 75 -76.

4-     كامل الزيارات ص 145 ،بحارالانوار ج 101 ص 67 روايت 59.

5-     بحارالانوار ج 101 ص 74 - 73 المستدرك ج 2 ص 203 نورالعين ص 108

اضافه نظر




[ثواب و فضائل زائر کربلا - ashoora.ir زیارت قبول زاعر امام رضا]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Wed, 18 Jul 2018 16:11:00 +0000